Unitatea de învăţământ : SAM Vetrisoaia
Jud. Vaslui
Profesor: Roman Vergil
Clasa: a IX-a
Data: 21.10.2010
PROIECT DE LECŢIE
Modulul : M III – TEHNOLOGII GENERALE MECANICE
Lectia: INDREPTAREA
Scopul lecţiei: Asimilare de noi cunoştinţe
Tipul lecţiei: mixta
Unitatea de competenţă : Lăcătuşărie generală
Competente specifice
CS1 – Recunoaşte operaţiile de lăcătuşerie
CS2 – Execută operaţii de lăcătuşerie pregătitoare
1. COMPETENŢE DERIVATE :
CD1 – Definirea trasării
CD2 – Clasificarea trasării
CD3 – Clasificarea instrumentelor şi dispozitivelor utilizate la trasare
CD4 – Prezentarea dispozitivelor pentru sprijinirea şi fixarea semifabricatului
CD5 – Prezentarea instrumentelor de trasare
CD6 – Prezentarea instrumentelor ajutătoare
CRITERII DE PERFORMANŢĂ :
C1:a)Identificarea SDV-urilor şi utilajelor folosite la operaţiile de lăcătuşerie
b)Recunoaşterea operaţiilor de lăcătuşerie,a condiţiilor organizatorice necesare efectuării acestora
c)Selectarea sculelor folosite la operaţiile de lăcătuşerie
C2:a)Selectarea semifabricatelor , SDV-urilor şi utilajelor necesare efectuării operaţiilor pregătitoare
STRATEGII DIDACTICE
1. Metode didactice: dialogul, conversaţia euristică, explicaţia ştiinţifică, observarea dirijată, analiza comparativă, exerciţiul.
2. Mijloace de învăţământ: manuale, fisa de lucru. videoproiector
3. Forme de organizare a învăţării: activitate frontală, activitate pe grupe, activitate individuală.
Nr. crt. | ETAPELE LECŢIEI | ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE | FORME DE ORGANIZARE A ÎNVĂŢĂRII | TIMP | RESURSE | EVALUARE | ||
ACTIVITATE DESFĂŞURATĂ DE PROFESOR | ACTIVITATE DESFĂŞURATĂ DE ELEVI | METODE | MIJLOACE | |||||
1. | Organizarea clasei | - salutul, scurtă conversaţie de acomodare, verificarea prezenţei, anunţarea activităţii ce urmează a se desfăşura. | - răspund solicitărilor profesorului. | activitate frontală | 2’ | -conversaţia - dialogul | condiţiile materiale şi ambientale din cabinetul de specialitate | Observaţia curentă sistematică |
2. | Verificarea cunoştinţelor din lecţia precedentă | - verifică nivelul de cunoştinţe dobândite în lecţia anterioară prin adresarea următoarelor întrebări: ce este îndreptarea -cum se clasifică îndreptarea -care sunt sculele şi utilajele folosite la îndreptare -care sunt tehnologiile de îndreptare studiate -în ce constă controlul îndreptării -care sunt măsurile de protecţie a muncii la îndreptare | - îşi concentrează atenţia asupra activităţii din clasă. -ascultă întrebările , îşi formulează răspunsurile şi participă la dialogul iniţiat de profesor -completează eventualele răspunsuri formulate greşit sau incomplet de colegi Sunt atenţi la completările făcute de profesor | activitate frontală activitate individuală activitate frontală | 10’ | - conversaţia euristică - problematizarea - analiza comparativă -observaţia dirijată - exerciţiul explicaţia | Manualul fisa de lucru | Examinare orală Observaţia curentă sistematică Investigaţia Examinare scrisă Observare sistematică |
3. | Transmiterea/ asimilarea noilor cunoştinţe | - captează interesul elevilor pentru lecţia nouă. - anunţă titlul lecţiei şi obiectivele urmărite. -Defineşte trasarea -Clasifică trasarea,ajutat de elevi -Clasifică instrumentele şi dispozitive-le folosite la trasare -Împarte fişele de lucru -Prezintă dispozitive-le pentru sprijinirea şi fixarea semifabricatului -Prezintă instrumentele de trasare -Prezintă instrumentele ajutătoare folosite la trasare | sunt atenţi la noţiunile predate; redescoperă conduşi de profesor cunoştinţe dobândite la alte discipline; - iau notiţe. - urmăresc prezentarea profesorului - colaborează cu profesorul , analizeaza sculele, dispozitivele si utilajele folosite la indreptare precum si tehnologia indreptarii manuale si mecanice. | activitate frontală activitate frontală | 25’ | -conversaţia -observarea dirijată -învăţarea prin descoperire -explicaţia -studiu de caz -problematizarea | caiete de notiţe manualul fisa de lucru videoproiector | Examinare orală Observaţia curentă sistematiă a elevilor Investigaţia |
4. | Fixarea şi consolidarea conţinuturilor predate. Realizarea conexiunii inverse | -distribuie fisele de lucru - verifică prin întrebări frontale modul de receptare a noilor cunoştinţe | - rezolva fisele de lucru - se concentrează şi răspund la întrebări | activitate frontală | 10’ | dialogul conversaţia explicaţia observarea dirijată | caiete de notiţe manual fisa de lucru | Examinare orală Investigaţia Observarea curentă sistematică |
5. | Încheierea activităţii | - comunică rezultatele asupra fiselor de lucru - face aprecieri asupra lecţiei. - evidenţiază elevii activi acordă note, le motivează şi consultă clasa privind justeţea aprecierilor | - sunt atenţi la aprecierile profesorului şi aşteaptă cu nerăbdare notele - îşi manifestă deschis şi liber părerea | activitate frontală | 3’ | expunerea explicaţia conversaţia | caiete de notiţe catalog | Observaţia curentă sistematică a elevilor Investigaţia |
Numele elevului:.............................................
Clasa:...............
FISA DE LUCRU
Trasarea metalelor
1.Din notiunile prezentate mai jos,subliniati caracteristicile operatiei de trasare a
metalelor:
- Posibilitate redusa de a se obtine rebuturi;
- nivelul de pregatire profesionala poate fi scazut;
- reduce consumul de metal;
- adaosurile de prelucrare sunt mai mici;
- inlatura deformatiile permanente.
2.Identificati dispozitivele utilizate la trasare si precizati in mod corespunzator destinatia lor:
3.Identificati sculele de mai jos si precizati caracteristicile tehnice:
4.Asezati in ordine corespunzatoare operatiile pregatitoare in vederea trasarii suprafetelor
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
Numele.............
Prenumele..............
Test de evaluare
I . Identificati raspunsul corect:
1. Îndreptarea se poate realiza :
a) mecanic şi termic; b) manual si mecanic; c) manual şi prin electroeroziune.
2. Presa mecanică este : a) un dispozitiv; b) o sculă ; c) un utilaj
3. Placa de îndreptat se confecţionează din : a) fontă ; b) oţel ; c) aluminiu.
4. Barele cu diametru peste 40 mm se îndreaptă cu : a) ciocanul ; b) placa de îndreptat ;
c) presa.
II. Completaţi spaţiile libere :
1. Tablele bombate la centru se îndreaptă cu lovituri de ciocan aplicate de la………..tablei spre …………., iar tablele deformate pe margini prin lovituri de la …………. spre………….
2. Îndreptarea sârmelor se face prin tragerea sârmei printre……………………din lemn , fixate în menghină sau peste o ……………cilindrică , prinsa în menghină.
3. Maşinile de îndreptat cu cilindri sunt folosite la îndreptarea ………………………., iar masinile de îndreptat cu role pentru îndreptarea …………………. , …………….şi ………………cu diametre între 40-80 mm.
4. Controul rectilinităţii se execută cu …………..de verificare prin metoda fantei de …………
III. Enumeraţi două măsuri de protecţie a muncii la îndreptare
Timp de lucru 10 min.
Punctaj: I - 20 puncte
II- 20 puncte
III – 20 puncte
40 puncte din oficiu